29 Kasım 2008 Cumartesi

Bir Uzman Tavsiye Ediyorum

Çoğu zaman konu ne olursa olsun birbirimize şunu sorarız;

  • Neyi tavsiye edersiniz?
  • Hangisini tavsiye ediyorsunuz?
  • Konun uzmanı kim veya neresi?

Evet, uzman tavsiyesi en önemli konuların başında geliyor. Çoğu kişi neyi, nerede ve nasıl yapacağını bilmediğinden arkadaşına, arkadaşı yoksa veya bilmiyorsa internet aracılığı ile bunu soruyor. İşte internetin büyük bir faydası daha... Mesela şimdi ben internetin yaygınlaşmasını tavsiye ediyorum. İnternet servis sağlayıcı hizmetlerinin de ucuzlatılmasını öneririm.

Bugün için modern yaşamın zorunlulukarı oldukça fazla. Özellikle büyük şehirlerde yaşayanlar, gerek ev hayatlarında gerek iş ve çalışma hayatlarında ve gerekse öğrenim hayatlarında kılavuz ve destekçi uzmanlara ihtiyaç duyuyorlar.

Modern hayat artık her yükü kendi başımıza sırtlanabileceğimiz, herşeyi kendimizin yapabileceği bir yaşam tarzından çok uzak. Çünkü herşeyi ben bilirim ben yaparım diyen fert zaman içinde hiçbirşey yapamadığını, daha da beteri doğru yapamadığını farkediyor.

O halde her işi uzmanına yaptırmanızı tavsiye ediyorum desem abartılı bulmazsınız umarım.
Evet gerek sosyal paylaşım ve gerekse mesleki işbölüşümü açısından hatta meslek dağılım adaleti açısından baktığınızda herkese işin maliyeti ne olursa olsun işin uzmanını seçmesini tavsiye ediyorum.

Misal olarak; Bir avukat yerine dilekçeciye giderseniz çok ucuza davanızı açabilirsiniz. Peki ya sonrası? Mahkeme aşamalarını biliyor musunuz? Duruşmada yapılması gerekenler ve yapılmaması gerekenleri biliyor musunuz? Bunu dilekçeciler size anlatmaz, anlatamaz da. Onlar siz ne derseniz onu yazar. İşi ucuza kapattım dilekçeciye üç kuruş verdim diye sevinenlerin çoğu daha sonra eyvah şunu talep etmemişim hakkım yandı, bunu yanlış istedim davayı kaybettim gibi sözler söylerler. Oysa konunun uzmanı bir avukata gidilse, dava ona verilse, hatta hadi avukat parası verecek gücüm yok diyorsanız, hiç değilse avukatın tavsiyeleri doğrultusunda hareket edilse hakkınızı kaybetmeyecektiniz. Açıkçası cahilliğinizin bedelini ağır ödemeyecektiniz. Halk arasında buna ucuz etin yahnisi denir ki tercübelerle sabittir.

Yine bir örnek olarak; hastasınız. Doktor yerine kocakarı tavsiyelerine başvurdunuz. Kitaplardan veya internetten şifalı ot ve ilaçları araştırdınız ve tavsiye tedavi yöntemlerini kullanmaya başladınız. Bir dakika, burada durun, teşhis doğru mu ki tedaviye başladınız? Uzman Doktora gidiyorsunuz, biraz muayene ediyor bir reçete yazıyor, dünyanın parasını alıyor, haksızlık değil mi? diyorsunuz ve yanılıyorsunuz. Uzman doktor da avukat da yıllarca eğitim görüyorlar, sizin bir dilekçe ne varki? bir reçete ne var ki dediğiniz ve küçümsediğiniz işleme, daha doğrusu uzman bilgiye yıllarca okuyarak ancak ulaşıyorlar. Siz dilekçeyi veya reçeteyi bir kağıt parçası sansanız da aslında onlar yılların birikimi. Size bilime saygı göstermenizi tavsiye ediyorum.

Bunları neden mi anlattım? Bilinçli ve ne yaptığını bilen bir topluma zerre kadar da olsa bir yardımım dokunabilsin diye anlattım.

Bugün özellikle büyük şehirde yaşıyorsanız ve iş sahibi iseniz şu üç meslek gurubuna ve uzman gurubuna muhakkak ve zorunlu olarak sahip olmanızı tavsiye ediyorum, alfabetik olarak sıralamak gerekirse olmazsa olmaz üç meslek erbabı şunlardır;

1- Hukuk uzmanı (hukukçu); Hukuk konusunda uzmanlık gerektiren yasal sorunlarınız için muhakkak bir işin uzmanı avukat edinmenizi tavsiye ediyorum. Benim avukat ile ne işim olur demeyin, apartman sorunları, komşular ile problemler, alacak verecek işleri, hergün içinde yoğun olarak yaşanan trafik ve her an başa gelebilecek bir trafik kazası, iş akdinin feshedilmesi, siz suç işlemeseniz de size karşı işlenebilecek bir çok suç ...vs. gibi bir çok uzman görüşüne, tavsiyesine ihtiyaç duyacağınız uzman bir avukat size zarar değil, yarar sağlayacaktır. Maliyetten korkmayın, sonuç yararlanıma baktığınızda avukata ödediğiniz ücretin boşa gitmediğini göreceksiniz. Bu nedenle işi işin uzmanı olan avukata bırakmanızı önemle tavsiye ediyorum.

2- Sağlık uzmanı (hekim); Tıp ve sağlık konusunu tıbbın uzmanı doktor bilir! Öyle akraba, arkadaş tavsiyesi ile ne sağlıklı ve doğru teşhis koyabilir, ne de sağlığınıza kavuşabilirsiniz, bilemediğiniz yan etkileri de cabası. Bu nedenle içinde bulunduğumuz yüksek bilim çağında ot ve bitkisel ilaçların ancak o da doktor sakınca görmüyorsa destekleyici tedavi olarak kullanılmasını, kendinize ve ailenize muhakkak bir aile doktoru (aile hekimi) edinmenizi tavsiye ediyorum. Her zaman danışabileceğiniz bir doktorunuz olması sizi bazı hastalıklardan koruyabileceği gibi ilk teşhis ve tedavi açısından sizi büyük maliyetlerden ve geciklemelerden koruyacaktır. İlaçla tedavi olabilecekken hastalığın ilerlemesine neden olacak metodlar yerine ısrarla aile doktoru veya uzman doktorlar ile münasebette bulunman çok önemlidir. Acil tıp konularında bunlar sizi rahatsızlığa göre uzman doktor, diş hekimi, diyetisyen, fizyoterapist, psikolog, pedagog gibi tıp uzmanına gitmenizi tavsiye edeceklerdir.

3- Mali işler uzmanı; Vergi hepimizin tabi olduğu mali bir yükümlülük. İş sahibi olmasanız da vergiye tabisiniz. En azından KDV yani katma değer vergisine tabisiniz. Ekmek dahi alsanız KDV tahakkuk etmeli ve vatandaş olarak muhakkak fiş almalısınız. İş sahipleri için uzman desteği alınması gereken meslek ise Maliyeciler ve Muhasebeciler. Daha doğru ifadesiyle muhasebeci ve mali müşavirler. Sürekli yenilenen, güncellenen kanunların yanısıra tebliğ, mukteza, yönerge gibi ek mevzuatlarla sürekli değişen ve tam anlamıyla uzmanlık gerektiren bir konu maliye. İşin uzmanı mali müşavir veya muhasebeci yardımı almadığınız takdirde, vergi ziyaıı (vergi kaybı) nedeniyle cezalar alabileceğiniz gibi, istemeden de olsa yaptığınız usulsüzlükler nedeniyle para cezalarına veya bilgisizlik ile neden olduğunuz vergi kaçağı nedeniyle vergi kaçakçılığı nedeni ile hapis cezalarına dahi çarptırılabilirsiniz. Bunun için muhakkak bir mali müşavir veya uzman muhasebeci edinmenizi tavsiye ediyorum. Yalnız bu konuda çok dikkat etmeniz gereken bir konuya dikkati çekeceğim;

*Bugün için vergi ve mali konularda idare ve vergi mahkemelerinde davaları mali müşavirlerin açtığını ve yürüttüğünü görüyoruz. Oysa yasalara göre dava takip etme yetkisi sadece avukatlarındır. Muhasebecilere veya mali müşavirlere dava açtırmamanızı ve bu meslek gurubuna davanızı takip ettirmemenizi önemle öneriyorum. Çünkü çoğu zaman kendi hatasından kaynaklanan işlem için dava açan muhasebeciler ve mali müşavirler aslında kendi hatalarına karşı dava açmaktadırlar. Madem dava açacak kadar doğru biliyorsunuz, neden bu hatayı yaptınız diye sormak gerek. Bu nedenle vergi konularında bir dava açılacaksa bunu avukat eliyle açmanızı, maliyecinizi de dava dilekçesinin hazırlanması ve dava aşamalarında avukata yardımcı olmak üzere avukatınız ile dayanışma içinde olmasını temin etmenizi tavsiye ediyorum.

Atalarımız Ne demişler? Ekmeği fırıncıya yaptıracaksın!

Not: Diğer meslek guruplarını burada tavsiye etmedim, bu saydıklarım modern yaşam için en zorunlu olan meslekler. Yoksa tabi ki işin uzmanı bir mimar, mühendis, güzellik uzmanı, veteriner hekim, sosyal hizmet uzmanı veya herhangi bir hizmet ve servis her zaman önemlidir. Bu nedenle yazımı okuyan diğer meslek sahiplerinin yazımı GÜNLÜK YAŞAMDA EN ZORUNLU OLAN MESLEKLER şeklinde değerlendirmelerini, her bir mesleğin bilim adına, insanlık adına faydalı olduğunu ve hatta herkesin sadece kendi işini yapması gerektiğini, yetki, görev ve meslek bölüşümünün yapılmadığı toplumlarda hiç bir mesleğin hak ettiği değere ve ekonomik güce ulaşamayacağını, bu sebeple herkesin bir diğerinin işine değer vermesini ve saygı duymasını bir uzman görüşü olarak beyan ve tavsiye ediyorum.

Hiç yorum yok:

Türk Sitelerinin teknoloji ve içerik açısından durumu

TR100.Net yeni eklenen Siteler

Hürriyet Teknoloji Haberleri

En yeni siteler

Blograzzi - en iyi 20 blog